شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا

شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا

شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا

شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا

 

خلاصه‌ی سوابق درخواست اکتشاف محدوده‌ی مورد مطالعه به شماره‌ی 1381/ 4625 مورخ 10/7/1379 در دفتر سازمان صنایع و معادن استان یزد به ثبت رسیده است. این محدوده پس از بررسی بر روی کالک اکتشافی آن سازمان، جهت اکتشاف به نام متقاضی فوق حفظ گردیده و پس از بررسی‌های صورت گرفته از طرف سازمان صنایع و معادن، پروانه اکتشاف معدن به شماره‌ی 22/999 – 5948 مورخ 05/09/1379 صادر گردید.

پس از صدور پروانه اکتشاف، مکتشف طی صلحنامه‌ی شماره 29281 مورخ 3/10/1379 دفتر اسناد رسمی شماره یک یزد پروانه اکتشاف را به شرکت معدنی و صنعتی صدف زرین یزد واگذار نمود. که بر این اساس شرکت مذکور شروع به انجام عملیات اکتشافی بر روی بخشی از رخنمونهای ماده‌ معدنی داخل محدوده‌ی مورد مطالعه نمود و پس از اتمام عملیات اکتشافی و ارائه‌ی گزارش نهایی اکتشاف، گواهینامه‌ی کشف معدن به شماره‌ی 17439 مورخ 20/2/1380 به نام شرکت معدنی صنعتی صدف زرین یزد صادر گردید.

با ارائه‌ی طرح بهره برداری و شناسنامه‌ی معدن، پروانه‌ی بهره برداری معدن الیژیست زاجات به شماره 24453 مورخ 29/5/1380و مدت بهره برداری 10 سال تا تاریخ 29/5/1390 در دفتر سازمان صنایع و معادن استان یزد به نام شرکت معدنی صنعتی زرین یزد صادر گردید.

 پس از آن بر اساس درخواست اکتشاف حین بهره‌برداری الیژیست محدوده‌ی مورد نظر توسط مکتشف و موافقت با آن از طرف سازمان صنایع و معادن استان، مکتشف اقدام به انجام کارهای اکتشافی در منطقه بر روی رخنمونها و ذخایر جدید ماده‌ی معدنی شامل آنومالیهای 4و 5 و 6 و7 نموده است. که با توجه به عمر کوتاه مالک معدن این توفیق نصیب شرکت سرامیکهای صنعتی اردکان گردید که در قالب شرکت جدید به نام مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا تاسیس و اقدام به تمدید مهلت بهره‌برداری 10 ساله گردید.

مواد معدنی موجود در این محدوده پس از بررسی های سنگ شناسی و ساختاری شامل:

الیژیست ،هماتیت ،لیمونیت، خاک صنعتی بالکلی، کربنات کلسیم، سیلیس می باشد.

کلیاتی در مورد مواد معدنی و کاربرد

الیژیست: کاربردهای صنعتی

الیژیست به دلیل درصد خلوص بالا (91 تا 98 درصد) حاوی اکسید آهن، کاربردهای صنعتی مختلفی دارد. برخی از کاربردهای مهم در زیر بیان شده است:

-الیژیست طبیعی در تولید میله های جوش برقی و صنایع الکترود (جوش قوس الکتریکی)، مواد تشکیل دهنده مخلوط های فلاکس، برای پوشش‌های محافظ ساختاری پل، پوشش‌های محافظ ساختاری دکل نفتی و پوشش‌های محافظ برای انواع تجهیزات الکتریکی و صنعتی که از نظر دوام حائز اهمیت می باشند، استفاده می‌شود. همچنین با موفقیت در پرایمرهای مختلف رنگ با پوشش رویی تک یا چندگانه در آلکید، اپوکسی، وینیل، اکریلیک، پلی اورتان و لاستیک کلردار استفاده شده است.

-الیژیست با ساختار پلاکتی عالی و مقاومت شیمیایی بالا آن را به رنگدانه ای ایده آل در بسیاری از فرمولاسیون های رنگ ضد خوردگی تبدیل می کند. رنگ‌های میکایی برای سازه‌های فلزی در تماس با محیط‌های بسیار تهاجمی، مانند محیط‌های دریایی و صنعتی، محافظت در برابر خوردگی طولانی مدت را فراهم می‌کنند.

-لیمونیت: اکسیدهای آهن زرد مایل به قهوه ای که در طی هوازدگی سنگ های آهن دار تولید می شود یا به صورت باتلاق، دریاچه و رسوبات دریایی کم عمق ته نشین می شود، گویند. کاربردهای این ماده به عنوان تزئینات، درمانی، هنری و صنعتی است. اما استفاده از آن در صنایع مختلف بسیار مطرح است. این صنایع همچون خودروسازی، صنعت ساختمانی، صنعت پوشاک و پارچه، صنعت لنت‌سازی، صنعت شیشه‌سازی، صنعت چسب و رزین و غیره هستند.

 

هماتیت: هماتیت در دسته اکسیدهای آهن قرار می‌گیرد. میزان آهن موجود در آن به ۷۰ درصد می رسد. بر خلاف مگنتیت فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و به مرور زمان بر اثر هوازدگی با ضخامت های مختلف در پوسته زمین ظاهر می شود و کاربرد آن در صنایع فولاد و صنایع رنگ سازی و برق، پلاستیک، رزین، سرامیک، ساختمان سازی، شیشه سازی، کاغذ سازی و حفاری می باشد.

خاک صنعتی بالکلی: بال‌کلی‌ها به ‌علت بالا بودن پایداریشان در حالت خام از اهمیت خاصی برخوردارند و امروزه افزودن مقداری بال‌کلی به خاک چینی در چینی‌سازی برای افزایش پایداری چینی‌آلات معمول شده است. مقاومت بالای حالت خام بال‌کلی به‌علت وجود مقدار فراوان ذرات و مواد آلی در آنها است. مصارف بال‌کلی اساساً در لوازم بهداشتی و ساختمانی است. از جمله موارد مصرف: غالب‌گیری قطعات سرامیکی بزرگ نظیر قطعات سرویس‌های بهداشتی، افزایش سیالات دو غاب‌های ریخته‌گری، سرامیک های بهداشتی، چینی های الکتریکی، انواع کاشی ها، تولید ظروف غذاخوری، صنایع دستی، نسوزها.

کربنات کلسیم: در صنایع تولید چسب چوب، صنایع پلاستیک، صنایع لاستیک، صنایع کفپوش، صنایع ورق پی وی سی، صنایع چسب و رزین، سیم و کابل، صنایع لوله پلیکا، صنایع چرم مصنوعی، مرکب، کاغذ و صنایع داروئی کاربرد دارد. بیشترین کاربرد کربنات کلسیم خاکی و کربنات کلسیم ته‌نشینی در صنایع کاغذ و صنایع پلاستیک و صنایع رنگسازی است.

 

میزان ذخیره معدن

   با نظر به وسعت بالغ بر 8 کیلومتر مربعی محدوده که از بزرگترین معادن الیژیست منطقه می‌باشد با شروع فعالیت های اکتشافی از جمله تهیه نقشه های زمین شناسی و توپوگرافی و دور سنجی  و ژئو فیزیک که منجر به تعیین  ذخیره احتمالی زمین شناسی و در نهایت پروانه بهره برداری 468 هزارتنی ذخیره قطعی قابل استخراج  شده که هم اکنون حفاری گمانه برای تایید ذخیره احتمالی در حال انجام است. درکنار هماتیت و الیژیست سایر مواد معدنی اکتشافی در حال تخمین ذخیره می باشند.

 

چشم انداز پنج ساله معدن 

با توجه به شناسایی کاربردهای جدید سنگ آهن الیژیست در صنایع رنگ، حفاری، لنت ترمز و غیره و همچنین بخش عمده مصرف که صنایع فولاد و حفاری نفت می باشد و روند رو به رشد تولید فولاد و همچنین اکتشافات و حفاری و نگهداری چاههای نفت در ایران و کشورهای همسایه نوید بازار مصرف قابل توجهی را داده و همزمان هم عملیات اکتشاف، آماده سازی، باطله برداری و استخراج از سوی دیگر نوید روند رو به رشد در تولید و فروش این ماده معدنی را می دهد لذا برنامه ریزی بر آن شده است که همزمان با بازاریابی در صنعت فولاد و نفت، در صنایع رنگ و خصوصاً صادرات جهت این محصول نیز بازاریابی انجام گیرد و بتوان با روندی رو به رشد بخش عمده ای از بازار مصرف صنایع را به خود اختصاص داد. شرکت در سالهای 1398 و 1399 با هدف جلوگیری از خام فروشی و حاشیه سود بالاتر و همچنین افزایش ظرفیت تولید و فروش اقدام به سرمایه گذاری جهت خرید 2 خط تولید کنسانتره آهن نموده که خط شماره 1 در مهرماه سال 1399 تکمیل و به بهره برداری رسید و خط شماره 2 نصب گردیده است و آماده بهره برداری میباشد که باعث دستیابی شرکت به بخشی از بازار مصرف صنایع فولاد می گردد. همچنین شرکت جهت تنوع در محصولات خود اقدام به نصب و راه اندازی خط دانه بندی سیلور ( MIO ) نموده که این محصول جهت صنایع رنگ سازی و خصوصاً صادرات مصرف می گردد. همچنین با پیگیری و تخصیص بودجه برق کشی معدن درسال 1401 که در مرحله عملیاتی می باشد مسیر رو برای احداث کارخانه فرآوری هماتیت به روش خشک رو فراهم نموده است. شرکت در نظر دارد با انجام عملیات اکتشاف تکمیلی و تهیه طرح بهره برداری معدن با توجه به نتایج اکتشاف، طراحی کلیات و جزئیات معدن با توجه به فعالیت ها تهیه و امکان سنجی اقتصادی معدن و برنامه سرمایه گذاری مشخص خواهد شد. سیاست تقسیم سود در سال 1402، 90 درصد می باشد که شرکت اصلی به میزان 83/60 درصد مالکیت سهم را دارا می باشد. 

برنامه های آتی شرکت معدنی مهندسی زرین پودر نوین کسرا 

  1. استخراج مواد معدنی در حدود 100هزار تن
  2. تولید سنگ آهن دانه بندی تا حدود 80 هزار تن
  3. فروش صادراتی تا حدود 2 هزار تن
  4. انجام اکتشاف تکمیلی جهت شناسایی و طراحی معدن حدود 600 میلیارد ریال
  5. عرضه محصولات در بورس کالا
  6. تجهیز معدن 
  7. در حال انعقاد قرارداد با شرکت های مادر صنعت فولاد و ذوب 
  8. در حال انعقاد قرار داد با شرکت های ملی و حفاری
  9. طراحی و اجراسایت  جهت نگهداری بار صادراتی جامبو شده 
  10. استفاده از سایر پتانسیل های معدن از جمله سایر مواد معدنی 
  11. افزایش ظرفیت تولید 5 برابری نسبت به سال 1401سنگ آهن دانه بندی با تغییرات درخط تولید و تولید پودر الیژیست با مش 100،200